dinsdag 9 oktober 2012

Mens en lijden - leven na de dood - omgaan met lijden/sterven

Hoe denk ik over leven na de dood?

Is er leven na de dood?

Of er al dan niet leven na de dood is, zal ik pas weten als ik dood ben.

Denk ik dat er leven na de dood is?
Misschien, ik leef in twijfel hierover, maar uiteindelijk leeft iedereen in een zekere twijfel en is het door het geloofd dat dit al dan niet bevestigd wordt.

Ik geloof wel dat er beschermengelen over ons waken, en dat die soms overleden familieleden of vrienden zijn.  Wat er gebeurt als de personen waarover gewaakt wordt overlijden, weet ik niet.  Misschien gaan ze dan eeuwig rusten, zo denk ik er over.
Is er iemand die beslist wie al dan niet een beschermengel mag zijn?
Ik denk dat je ziel zelf beslist of je verder wil gaan als beschermengel van iemand anders, iemand die je in het "aards/lichamelijk" leven heel erg hebt liefgehad.  Volgens mij ga je uit liefde beslissen of je over die persoon/personen wil waken.


Geloof ik in een eeuwig hiernamaals?
Zoals hierboven uitgelegd, nee, daar geloof ik niet in.




Iedereen gaat volgens mij anders om met lijden/ziekte/sterven/...
Er zijn mensen die gaan vluchten, in zichzelf keren, vechten,...
Sommige mensen gaan troost bij elkaar zoeken, andere keren zich in zichzelf en verwerken het verdriet op zichzelf.

Is er een juist of verkeerde manier?  Wie zal het zeggen, dat kunnen we eigenlijk maar weten op het moment dat we er voor staan.  En de omgeving moet inderdaad soms ingrijpen en helpen als het de slechte kant uitgaat, als iemand zelf (bijna) ten onder gaat aan het verdriet.

1 opmerking:

  1. Inderdaad zullen we de waarheid weten pas als we dood zijn. Ik denk dat het een geloof op zich is, hoe je het ook bekijkt "leven of geen leven na de dood". Ik geloof ook in beschermengelen. Ze geven ons de nodige kracht.

    BeantwoordenVerwijderen