dinsdag 9 oktober 2012

Mens en medemens - Casus


Hoe reageer jij als een lln. zijn/haar taak niet maakt?

Op het lerarenforum werd deze vraag gesteld naar aanleiding van iemand, die van de directeur te horen gekregen had, dat ze geen nullen mocht geven voor een taak die niet gemaakt was.  De leerling moest de kans krijgen om de taak alsnog te maken.

Als een taak aan een leerling wordt gegeven, dan is het de bedoeling dat die leerling de taak maakt.  Is dit huiswerk, en wordt dit niet thuis gemaakt, zou ik de leerling het huiswerk laten maken tijdens een speeltijd/middagpauze, in de klas terwijl de leraar aanwezig is.  Als er moeilijkheden zijn bij de taak, dan kan meer uitleg gevraagd worden, zonder dat andere leerlingen hierbij aanwezig zijn.  Als de leerling dan nog geen enkele moeite doet, dan vind ik wel dat er een nul mag gegeven worden.  De leerling heeft dan de mogelijkheid  gekregen om meer uitleg te krijgen indien nodig, dus als dit niet gebeurt is dit werkelijk onwil.

Verdere uitwerking

Praktisch ethisch model :
*  Twee voorwaarden :

          - grondhouding aannemen
            echtheid / empathie / aanvaarding

          - dialoog voeren
            Wat kan ik doen?  Vragen aan de leerling waarom hij/zij de taak niet gemaakt had.   
            Had hij/zij geen tijd?  Begreep hij /zij de taak niet?  Was er een andere reden

* Vier aandachtspunten : 

           - situatie analyseren
             Naar aanleiding van de dialoog kunnen we samen kijken waarom de leerling                               de taak niet maakt.  

           - zoeken naar handelingsmogelijkheden
             Op basis van de dialoog en de analyse kunnen we samen zoeken naar een oplossing.
             Bijvoorbeeld als de leerling de taak niet begrijpt, kan ik het proberen op een andere manier uit te leggen, zodat de leerling de taak toch begrijpt en kan maken.
            Of, als de leerling geen tijd heeft, dan kan de leerling de taak over de middag maken, of na school, maar toch nog in de klas.

           - motieven verhelderen
             Ik kan uitleggen waarom ik de taak zo belangrijk vind.  Dit is zodat hij/zij kan laten zien dat hij/zij de leerstof begrijpt en kan toepassen.
             De leerling kan uitleggen waarom hij/zij de taak minder belangrijk vind, of waarom hij/zij ze niet gemaakt heeft, of waarom hij/zij eerder geen uitleg gevraagd had,...

           - effecten inschatten
             Wat zal het effect zijn als de leerling de taak 's middags of na schooltijd moet maken?
             Wat zal het effect zijn als de leerstof opnieuw wordt uitgelegd?

* Drie evaluatiemomenten

           - intuïties uitspreken
             Indien geen enkele moeite wordt gedaan om de taak te maken, wordt hiervoor een 0 gegeven.  Als er moeite wordt gedaan, kunnen hiervoor punten gegeven worden, in verhouding met de gedane moeite.

           - normen verduidelijken
             Het is belangrijk dat nieuwe dingen worden aangeleerd, anders blijft men ter plaatse trappelen.
               

           - waarden evalueren
             Persoonlijke ontwikkeling is heel belangrijk.  Als de leerling moeite doet voor een taak, is het niet gerechtvaardigd om een 0 te geven.  De leerling moet wel de kans krijgen om de taak te maken, hetzij thuis, hetzij in de klas als dit thuis niet gebeurd.  Als de leerling problemen heeft met de opgelegde taak, kan deze alsnog uitleg vragen.  

1 opmerking:

  1. Ik ben van het principe als een leerling zijn taak niet heeft gemaakt tegen een vooraf bepaalde deadline, dat hij of zij een nul moet krijgen. In de lagere school is dit misschien wat hard, er zijn dus een aantal alternatieven om niet onmiddellijk een nul te moeten geven. Jij zou de leerling alsnog de taak laten maken tijdens de speeltijd of middagpauze. Ik had er zelf nog niet aan gedacht maar dit vind ik wel een goede methode. Dan geef je die leerling nog een extra kans in plaats van onmiddellijk een nul te geven op die taak.

    BeantwoordenVerwijderen