dinsdag 9 oktober 2012

Mens en medemens - Mijn gekozen waarde


De belangrijke waarde die ik heb gekozen is respect.

Voor mij is respect iets dat heel erg noodzakelijk is in onze samenleving.  
Vroeger werd de nadruk gelegd op respect voor een meerdere en respect voor een oudere. 
Natuurlijk is dit tegenwoordig ook nog nodig, maar dit moet zich uitbreiden naar respect voor iedereen.  Niet alleen respect voor elk mens, maar ook respect voor de dieren en de natuur.

We leven in een multi-culturele samenleving, maar er is te weinig respect voor de ander.
Tegenwoordig horen we almaar meer, het is alweer een 'allochtoon'. Alles probeert afgeschoven te worden op mensen van een andere origine, terwijl in elke cultuur/land/... mensen zijn die goede waarden hebben.

Respect ook voor de dieren, want ook almaar meer horen we van honden of katten die slecht behandeld worden, of die zomaar op straat worden uit de auto gezet, of op internet geplaatst omdat ze er niet voor kunnen zorgen.   Veel gebeurt dit, omdat er vooraf niet wordt nagedacht over de gevolgen als je een beestje in huis neemt.  Bij een kind zal je niet zeggen, we zullen het wegdoen, maar voor een dier zou dit ook niet het geval mogen zijn.

Respect gaat ook om respect voor jezelf, je eigen mening leren verdedigen en durven verdedigen, opkomen voor jezelf.  Als je dit als kind niet kan of leert, of als dit de kop wordt ingeduwd als je kind bent, dan is het heel moeilijk om dit op latere leeftijd nog te leren.  (Hier spreek ik uit ondervinding, als prille dertiger durf ik nu al af en toe mijn mening te geven, maar het heeft heel lang geduurd vooraleer ik zo ver was.)


Deze waarde moet al van jongsaf aan worden doorgegeven, zodat zelfs kleine kinderen respect hebben voor iedereen.

Het is ook een waarde die belangrijk is in al onze relaties.  Ze komt tot uiting als we praten met onze partner, vrienden, baas,...

Hoe denken jullie hierover?

8 opmerkingen:

  1. Tania, mooi verwoord! Zeker uw laatste zin is "to the point". De manier waarop je tegen iemand praat, geeft weer hoeveel respect je voor die persoon hebt.
    Jouw vergelijking met het wegdoen van een hond of kat en het niet-wegdoen van een kind... helaas gebeurt dit ook bij een kind. Tijdens mijn stage in een internaat wou een kindje (5 jaar) niet uit zijn kamer komen om naar huis te gaan. De reden was omdat hij toch onmiddellijk bij thuiskomt op de stoep moest gaan zitten. Als het bedtijd was mocht hij binnen om rechtstreeks in bed te gaan. Zijn eten moest hij op de stoep opeten. In mijn ogen zijn er dus mensen die hun kind wegdoen. Vreselijk vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie.
      En inderdaad, het gebeurt jammergenoeg ook bij kinderen, maar er wordt bij dieren veel minder bij stilgestaan of door de omgeving op gereageerd dan dit het geval is bij kinderen denk ik.

      Verwijderen
    2. Inderdaad reageert men sneller als dat bij kinderen gebeurt in vergelijking met dieren.

      Verwijderen
  2. Hallo,

    Respect is ook de waarde die ik het belangrijkst vind. Ik vind het mooi dat je zegt dat respect zich moet uitbreiden. Het is niet alleen belangrijk om onze medemens te respecteren. We moeten ook respect hebben voor de natuur, dieren, planten, andere materiële zaken. Respect zou eigenlijk voortdurend moeten opduiken bij alles wat je doet. Dat wil niet zeggen dat je er voortdurend moet aan denken, je kan ook onbewust respect hebben voor iets (bv zorg dragen voor je gsm). Het hangt ervan af hoe je leven in elkaar zit en hoe je werd opgevoed. Daarom is het belangrijk om respect van jongs af aan door te geven aan kinderen.

    Groetjes,
    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook mijn gekozen waarde is respect. Dit is blijkbaar iets wat velen onder ons het belangrijkst vinden. Er is respect nodig om banden te kunnen opbouwen en de wereld te verbeteren. Respect naar medeleerlingen toe, naar leerkrachten, materiaal, gebouwen, natuur, dieren, ...

    Je hebt jouw gekozen waarde zeer mooi verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw zin: 'Deze waarde moet al van jongsaf aan worden doorgegeven, zodat zelfs kleine kinderen respect hebben voor iedereen.' is inderdaad waar. Het is belangrijk dat de kleuters deze waarde reeds snel leren kennen. Respect hebben en tonen is één van de basisregels in de sociale omgang met anderen. En juist daarom is het belangrijk dat men hier al op jonge leeftijd mee in contact komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Tania,

    Ook voor mij is respect de basiswaarde voor een goede samenleving.
    Dat ze tot uiting komt als we praten met vrienden, collage, baas (zoals jij vermeld)is waar. Maar ook het omgekeerde is waar. Helaas heb ik het afgelopen jaar, na het verlies van mijn broer, vaak te kampen gehad met respectloos gedrag. Ik ben 3 maanden thuis geweest van het werk na het overlijden van mijn broer. Iemand op het werk zei: de eerste maand had ik respect dat je thuis was, daarna was ik teleurgesteld. Maar ik probeer iedereen met het nodige respect te behandelen want: behandel een ander zoals je zelf wilt behandeld worden.

    Groetjes,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik jouw verwoording lees, lees ik ook de mijne. ik heb ook gekozen voor respect en jouw ideeën komen overeen met de mijne. Ik vind dat repect ook te maken heeft met elementaire beleefdheid. Een alstublieft en dank u kan wonderen verrichten en toont respect tegenover je medemens. Ik ben het volledig eens met je omschrijving en vind dat je het mooi verwoord hebt.

    Groetjes
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen