dinsdag 9 oktober 2012

Mens en natuur - Hoe groen ben ik?

Ik plaats me tussen twee groepen, namelijk de geremde hopers en de groene doeners.

Waarom?

Ik probeer wel een bijdrage te leveren aan een kleinere ecologische afdruk, maar ben er me wel van bewust dat dit wel nog meer kan.

Wat doen we wel? Of hebben we gedaan?

Wij hebben bewust 5 maanden zonder auto geleefd, dit was met 3 kinderen geen evidente keuze, en we zijn dan ook trots dat dit ons 5 maanden gelukt is.
Nadat we problemen hadden met onze auto en de beslissing gevallen was om de auto te verkopen, kwam ik met het idee om het zonder auto te proberen.  Mijn man zag dit eerst niet helemaal zitten, maar ik was van het idee, het is beter voor het milieu, en als het niet lukt, dan kunnen we nog altijd op zoek naar een andere auto.
Uiteindelijk is de beslissing gevallen, en ging mijn man akkoord, dit ook om dit te proberen, ook omdat hij om naar het werk te gaan nog altijd zijn moto-scooter had.
We hebben de periode mei tot oktober overbrugd, maar we hebben  dit voornamelijk gedaan voor onze kinderen, vanwege gezondheidsredenen.  Dit was voor ons een doorslaggevende factor.

We hebben ook een compostvat in de tuin, om de afvalberg een beetje kleiner te maken.

We sorteren ons afval op de juiste manier.

We proberen ook zoveel mogelijk te recycleren.  Papieren die we niet meer gebruiken, met een zijde waar nog op getekend / gekleurd kan worden, geven we aan de kinderen.  Oude spullen worden ofwel indien mogelijk een tweede kans gegeven door te verkopen of naar de kringloopwinkel te brengen, anders gaan ze naar het containerpark.

We verbouwen ons huis deels en hier proberen we ook energiebezuinigende maatregelen te treffen (zoals de isolatie van het dak).

Maar...

Sinds we terug een auto hebben, laten we het soms wel na om de fiets te nemen bij mooi weer, omdat de auto de gemakkelijke oplossing is.  Met 3 kinderen is het niet altijd makkelijk om zomaar gebruik te maken van een ander vervoersmiddel, zeker als je ook het kostenplaatje bekijkt.  De fiets is een makkelijke oplossing, zeker in de zomer, en dan proberen we die wel, maar in de herfst en winter hebben we 2 zonen die hierdoor makkelijk gezondheidsproblemen krijgen.

Onze vleesafname zou ook minder kunnen, maar we proberen toch hier en daar al een vegetarische maaltijd tussen te nemen.

We laten ons vaak lijden door prijs, ipv milieuvriendelijk.

We drinken thuis flessenwater ipv kraantjeswater.  Het zou anders kunnen, maar om eerlijk te zijn, ben ik toch een beetje bang ivm bacteriën en vind ik dat de smaak van kraantjeswater minder lekker is.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer dingen die we zouden kunnen doen, maar waar we te weinig stil bij staan.


Onze berekende ecologische voetafdruk is 5,3 ha.
Hier zitten we een stuk lager ten opzichte van de gemiddelde Belg.
We proberen inderdaad wel goed op te letten op wat we doen (alhoewel het natuurlijk altijd beter kan)

Op welke vlakken ons gedrag makkelijk ecologischer kan?  Dan zou ik vooral nog naar de fiets grijpen in de zomer en ook de vleesafname minderen.  Vooral die vleesafname minderen lijkt voor mezelf goed mogelijk, maar dan moet ik nog proberen mijn man meer te overtuigen, maar aangezien het al af en toe lukt, moet dat ook wel meer lukken.
Ecologischer kan het ook door groenten en fruit, rechtstreeks aan te kopen bij de groenteboer.  Momenteel denken we daar gewoon te weinig aan, terwijl we wel nog in een regio wonen waar dit wel nog beschikbaar is.

1 opmerking:

  1. Petje af! 5 maanden zonder auto met 3 kinderen.
    Ik heb 2 kinderen, maar sta in praktijk er alleen voor. Hoe ik alles zou moeten rondkrijgen zonder auto (boodschappen, verjaardagsfeestjes op lange afstand,familiebezoeken,...)... lijkt mij onhaalbaar. Respect voor jullie! Soms is het niet alleen de wil waar we rekening mee moeten houden hé! Zoals in jullie geval, de gezondheidsproblemen van de 2 zonen, is een heel belangrijk facet om mee rekening te houden. Zo heb je niet altijd de mogelijkheden om je steentje bij te dragen aan het milieu. We doen wat we kunnen hé!

    BeantwoordenVerwijderen