maandag 8 oktober 2012

Mens en samenleving : idee 1 uit de uiteenzetting van prof. Paul Verhaeghe

Idee 1

De samenleving is een mislukking op economisch vlak.

Prof. Paul Verhaeghe : "Een eengemaakte vrije markt zou ons betere producten en diensten aanbieden die nog goedkoper zouden zijn ook. De realiteit is exact het omgekeerde."

Ik ben hiermee akkoord.  Er zijn al zoveel markten vrijgekomen, maar waar zijn dan de voordelen?

De energiemarkt is vrijgemaakt, maar toch blijven de gas- en elektriciteitsprijzen de lucht ingaan, ipv dat ze stabiel zijn of dalen..

Vorige week was het ook nog in het nieuws: "De supermarkten maakten de voorbije jaren jarenlang prijsafspraken."  Hoe wordt je geholpen door prijsafspraken in een geliberaliseerde markt.  Volgens mij is de bedoeling van een vrijgemaakte markt net dat dit niet gebeurt.




1 opmerking:

  1. ik vind dat je dit goed verwoord hebt en ik ga akkoord met je stelling. Wij als consumenten merken niets van de vrijgemaakte markten, de prijzen blijven stijgen en diegene die er winst uithalen, dat zijn de bedrijven.

    Ook de afgesproken prijzen vind ik niet kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is ook de valse reclame over 'bij ons altijd de laagste prijsgarantie'. Bijvoorbeeld de winkelketens Van Den Borre en Krefel garanderen de laagste prijs, maar als je dan gaat kijken naar hun assortimenten, kan je zien dat ze net niet hetzelfde product verkopen(verschillende serienummers). Tja zo kan je inderdaad altijd de laagste prijs aanbieden, als je niet hetzelfde toestel in je assortiment hebt dan de concurrentie.

    Groetjes
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen