dinsdag 9 oktober 2012

Mens en samenleving : idee 2 uit de uiteenzetting van Prof. Paul Verhaeghe

Idee 2


Prof. Paul Verhaeghe spreekt ook over de infantilisering van de werkmens.  "Volwassen mensen vertonen kinderlijke woedeaanvallen, zijn jaloers voor trivialiteiten, vertellen leugentjes om bestwil, deinzen vaak niet terug voor
bedrog, en koesteren leedvermaak en kleinzielige wraakgevoelens."

Zelf ben ik al een hele tijd niet meer actief op de werkvloer, dus ik kan dit niet benaderen vanuit mijn eigen situatie.  Toch wil ik dit punt graag behandelen, omdat mijn man soms met zo'n situaties naar huis komt.  Dan denk ik inderdaad, als onze zonen dat zouden doen, zou ik het voor hen als normaal gedrag beschouwen, maar toch niet voor volwassen mensen.  Misschien ben ik hierin naïef omdat ik inderdaad al een hele tijd van de werkvloer verwijderd ben.

3 opmerkingen:

  1. ik spreek wel uit ervaring op de werkvloer en ik kan bevestigen dat de mentaliteit tegenwoordig echt beneden peil is. waar mensen zich soms mee bezig houden, banale dingen, is gewoon niet te doen. De manager bij ons op de werkvloer noemt zich soms al lachend 'de psycholoog of bemiddelaar van dienst', maar tegelijk weet je dat dit effectief ook zo is en eigenlijk helemaal niet om mee te lachen. Je moet al voorzichtig zijn om iemand een gunst te doen, want als je niet oppast heb je de halve werkvloer tegen die jaloers zijn omdat zij die gunst niet kregen. Spijtig, maar helaas de realiteit.

    Groetjes
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik spreek uit ervaring. Vaak vraag ik mij af of ik op mijn werk zit of al in een kleuterklasje ben... Waar sommige collega's zo een probleem over maken en zich mee bezig houden, da's ongelofelijk! Afentoe eens een pleziertje doen voor een collega is meestal ook teveel gevraagd. Dan vraag ik mij af; waar zijn we mee bezig? Waar gaat de wereld naartoe als een collega weigert om een paar overuren te doen omdat een andere collega een dringende afspraak heeft? Of jaloers worden als iemand anders verlof gekregen heeft en jij niet. Moeten we deze mensen gewoon laten doen of moeten we hen behandelen zoals zij de andere collega's behandelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Ik zit net in hetzelfde schuitje op mijn werk.
    Ik ben in ons team als laatste bijgekomen.
    Ik heb ook recht op mijn vakantie en toch hebben ze altijd commentaar als je verlof krijgt terwijl een ander in het verlof dit niet krijgt.

    Ik heb eigenlijk maar 1 collega die daar al 20 jaar zit en denkt dat ze meer mag dan een ander omdat ze der al 20 jaar zit maar ze is evenveel als mij en krijgt ook evenveel betaalt als ik of mij collega's en toch moet ze de boel altijd maar verzieken.
    Ze heeft 2 mensen nodig opt werk.
    Iemand waar ze mee in ruzie moet liggen en iemand die moet kunnen over de baas spelen.

    En wij moeten maar ons mond houden voor de goede vrede op de werkvloer.

    BeantwoordenVerwijderen