dinsdag 9 oktober 2012

Mens en samenleving : idee 3 uit de uiteenzetting van Prof. Paul Verhaeghe

Idee 3

We moeten inleveren op economisch, op macro-sociaal vlak.
"Splits spaarbanken volledig van beleggingsbanken. Belast inkomsten
uit arbeid zo laag mogelijk, uit beleggingen en speculatie zo hoog mogelijk.  Beperk inkomensongelijkheid tot normale proporties. Zorg voor een transparante
vennootschapsbelasting"

In verband met de banken weet ik niet of ik het noodzakelijk eens ben.  Ik denk wel dat het eerder mogelijk moet kunnen zijn dat een bank failliet gaat, dan dat de regering iedere keer moet bijpassen, zodat de bank dan toch maar niet failliet gaat.  Je kan niet blijven investeren in iets dat ten onder gaat, of je gaat er zelf mee aan tenonder.   Wie draait hiervoor op, de werkende mens.

Ik ben het wel eens om de belastingen uit arbeid laag te houden en die uit beleggingen en speculaties hoog, aangezien de beleggingen toch eerder een kansspel zijn, maar voor arbeid, zoals gezegd hard werken nodig is.

2 opmerkingen:

  1. over de banken kan ik niet echt meespreken, want daar weet ik niet zo veel van. maar ik ben wel akkoord dat de inkomsten van arbeid zo laag mogelijk moeten belast worden en de kansspelen hoger moeten belast worden. Ook de inkomstenongelijkheid mag verbeteren, als je al ziet bij ons op de werkvloer hoeveel verschil er op de lonen zit, terwijl je hetzelfde werk doet, dat is niet eerlijk verdeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ze gewoon de belastingen zetten volgens de inkomsten.
    De rijken , die meer verdienen en niet alleen uit hun arbeid inkomsten hebben moeten hoger belast worden dan de kleine arbeider die 1200€ per maand verdient en dan nog mag betalen en zien dat ze toekomen met hun maandloon.

    En wat ik dan ook vindt is dat ze de bedrijven die miljoenen winst maken op een jaar dat die ook volgens inkomsten mogen betalen.

    BeantwoordenVerwijderen