dinsdag 9 oktober 2012

Mens en samenleving : idee 4 uit de uiteenzetting van prof. Paul Verhaeghe

Idee 4

"het egoïstische, het competitieve, het agressieve zit in de mens – de banaliteit van het kwaad is een realiteit. Maar het altruïstische, het willen samenwerken, de solidariteit – de banaliteit van het goede zit evenzeer in ons, en het is de omgeving die beslist welke kenmerken er dominant naar buiten treden. En die omgeving maken wij grotendeels zelf"

Ik ben akkoord met het feit dat iedereen zowel goede als minder goede eigenschappen bezit, ook met het feit dat de omgeving invloed heeft op welke eigenschappen we op welk moment gebruiken.  Ik ben daarentegen niet akkoord met de stelling dat de omgeving de beslissing maakt welke we gebruiken.  Wij zijn een deel van de omgeving, of we kiezen in welke omgeving we verblijven, maar we beslissen nog altijd wat we zelf doen.  We kunnen beslissen om uit een negatieve omgeving weg te gaan en naar een positieve omgeving te gaan (omgekeerd kan natuurlijk ook, maar het is optimaal om dit te vermijden).

2 opmerkingen:

  1. ik volg je hierin volledig. iedere mens heeft goede en minder goede kanten. de omgeving kan misschien wat invloed hebben, vooral dan bij jeugdige mensen, maar je bepaalt toch zelf of je beroep doet op enkel negatieve kanten van jezelf.

    Groetjes
    sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Tania,

    Ik heb dit onderwerp ook aangekaart op mijn blog. Ik ben akkoord dat in ieder van ons iets goeds schuilt, maar evenzeer ook kwaad. Het gaat er vooral om dat we leren met ons zelf om te gaan, en leren hoe je een evenwicht kunt vinden tussen die twee, ervoor zorgen dat het kwade je ‘goed’ gedrag niet overheerst.

    Ik begrijp dat je zegt dat je de omgeving kunt verlaten, als die omgeving het kwaad in jou naar boven haalt. Dan kan je inderdaad naar een positievere omgeving gaan, maar dan haalt die situatie of omgeving toch het goede in ons naar boven? We voelen aan dat de omgeving negatief voor ons is en dat onze kwade geest wil ontsnappen. Omdat we dit aanvoelen zegt het goede in ons dat we beter de omgeving verlaten, anders neemt het duiveltje in ons misschien de controle in eigen handen. Nogmaals, het gaat er vooral om dat we die twee leren herkennen, en dat we, zoals jij zegt, beter de omgeving verlaten als dat het kwade in ons naar boven haalt.

    Daarom ga ik wel akkoord met wat Paul Verhaeghe zegt over de omgeving. Je zult volgens mij altijd reageren in functie van de omgeving of een bepaalde situatie. Het gaat er om welk gevoel je ervaart, denk ik. Kan je mij een beetje volgen?

    Groetjes
    Lies Vansteenkiste

    BeantwoordenVerwijderen