dinsdag 9 oktober 2012

Mens en Zingeving - Extra materiaal





Veldhuis en Kemper


Half zo echt songteksten 

zij is niet echt genuanceerd
zij heeft niet gestudeerd
is niet links- of rechtsgeoriënteerd
niet breed geintresseerd
zegt woorden vaak verkeerd

belezen is ze nou niet echt
denkt niet na bij wat ze zegt
ze is niet iemand die de grens verlegd
aan veel principes hecht
en spelt ook ronduit slecht

maar zij heeft het talent om te lachen
om dingen die een ander niet eens ziet
zij heeft het talent zich te verbazen
om dingen die gewoon zijn en toch niet
zij heeft het talent om zich te laten gaan
zonder daar ooit, zelden of nooit, bij stil te staan

zij kleed zich zelden naar de trend
zij heeft nooit een leuke vent
met haar postuur niet echt verwend
zij krijgt nooit een compliment
maar als je haar goed kent
ontdek je haar talent

zij heeft het talent om te huilen
om dingen die te klein zijn voor verdriet
zij heeft het talent om te beschermen
waar niemand iets van waarde nog in ziet
zij is zo'n vrouw waar een man van zegt
was mijn vriendin mijn lieveling maar half zo echt
maar half zo echt





Dit lied gaat over een vrouw die de kleine dingen in het leven apprecieert.

Een mooi lied, met veel waarheiden, het gaat ook over aanvaarden (van jezelf en anderen) en respect.

Ik herken in dit lied dat ook ik soms te weinig stilsta bij de kleine dingen in het leven, en niet altijd 'echt' ben.  Soms zet ik nog te veel een masker op, en durf ik niet te zeggen wat ik echt denk.  Dus zelf wou ik ook wel dat ik een beetje echter was.


****


Zorg voor jouw GEDACHTEN,
want ze zullen WOORDEN worden.

Zorg voor jouw WOORDEN,
want ze zullen DADEN worden.

Zorg voor jouw DADEN,
want ze zullen GEWOONTES worden.

Zorg voor jouw GEWOONTES,
want ze zullen jouw KARAKTER vormen.

Zorg voor jouw KARAKTER,
want het zal jouw LOT vormen,
en jouw LOT zal jouw LEVEN zijn…

DALAI LAMA

We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen handelingen en wat er daardoor gebeurt.  Als we niet tevreden zijn over iets, kijken we best even bij onszelf en of wij wel zelf goed bezig zijn.

****

Joël De Ceulenaer: ‘Het leven is iets om te doen, niet om over na te denken’

Ik begrijp zijn standpunt dat je in het leven inderdaad niet enkel moet nadenken, maar ook moet doen.  Als je enkel nadenkt, kom je nergens en sta je dus stil.  Maar om iets te doen, moet je eerst hebben nagedacht, je moet ook als je iets doet of gedaan hebt,  nadenken of je al dan niet goed bezig bent.  Dus soms moet je wel eens stilstaan en nadenken, om daarna terug vooruit te kunnen gaan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten